HET VERSLAG VAN RICARDO BARRIENTOS DE
REUS
Ricardo Barrientos de
Reus was korporaal tijdens de missie in Afghanistan en direct betrokken bij de
IED aanslag op 18 april 2008. Bijgaand zijn ooggetuige verslag. Ik ben
blij dat hij uiteindelijk heeft ingestemd met het plaatsen van het verslag. De
emotie, de verslagenheid en de woede van de gehele groep over de aanslag komen
in zijn verslag heel goed tot uitdrukking.
18-04-08…
Kutzooi, waar moet ik beginnen. De 5 dagen voor het incident waren perfect, 2
gave acties waarbij we een klein vuurcontact hadden. De ANA’s (afghan national
army) zijn de enige geweest die konden vuren, wij stonden te ver, later
mortieren op locatie vijand. Kippenvel, zo ging ging het. Deze dag hebben we 10 kg opium gevonden en 3 grote vuilniszakken
hash. De 2de actie een safe haven voor talib gevonden, een aantal
mortieren etc. 2 perfecte acties.
Dan de 18de april, R2B (Return to Base) we waren
nog geen 10 minuten onderweg. 07:36… Doffe klap. Ik kijk ernaar. MB (voertuig)
onderdelen, stof, personen. Ongeloof, woede, drills…Iedereen ging meteen
beneden pantser alleen ik bleef boven. Ik moest zien wat er aan de hand was.
IED, IED, PANTSER VOORWAARTS schreeuwde ik.
De stof was opgetrokken en ik zag meteen dat het het Romeo-voertuig
was. E (Echo/Opvolgen pelotons commandant) riep Romeo (pelotonscomandant). Ik
zei terug: Hier E1. R is niet meer inzetbaar…over. Drills. Ik pakte mijn
papieren voor de meldingen schreef het coördinaat 4 gewonden etc. op en gaf
deze aan de windmill (waarnemer/forward air controller). Deze gaf dit door aan
het vust (vuursteun) net. Ik vroeg aan de mensen die al gewonden aan het helpen
waren of er een CLSer (combat life saver) bij moest komen… Ik draaide me om, om
dit tegen hem te zeggen, maar hij was alles al aan het pakken. Toen even rust.
Ik overzag de locatie. Overal lag iets, de MB was in stukken gereten, motorblok
15 m voor de
krater. Laadbak 10 m
achter de krater. Overal munitie, PGU (persoonlijke gevechts uitrusting), wat
dan ook. Ik zag alleen dat er mensen bezig waren naast windmill.
Mark Schouwink en Ricardo
Barrientos de Reus ( 6
maart 2008 op weg naar URUZGAN )
Daar lag er dan in ieder geval 1, waar is de rest ?... Ik
zag alleen puin, een 2de gewonde voor het R1 vtg (voertuig). 75 m verder… ongelooflijk… dat kan
nooit… later nog 1 hoorde ik, naast het slachtoffer bij windmill. 1 man vermist
werd er geroepen. Kutzooi… Vlak erna ook gevonden. Ik had hem aangezien voor
puin… kutzooi… gelukkig iedereen terecht. H (de AMV’er(algemeen militair
verpleegkundige)) stond naast mijn voertuig. Ik riep: H sitrap (situatie
raport). Hij zei 2x kia (killed in action) … klotezooi nee, wie, wie? Hij ging
verder 2x wia (wounded in action), gelukkig… 1x gecompliceerd onderbeen
fractuur de ander kaakletsel. Beide verbal (minder alert). Ik boer het door
naar de OPS (operations) . Windmill was al bezig met heli’s…
Iedereen deed zijn drill. Ook, ondanks de kutzooi ging alles
perfect. 05 (verkenners) op locatie. Wat nu al!. 05 neemt 360°, ze hebben het
goed gedaan, de verkenners ook stuurde ze 2x spec. medics. Perfect gewerkt. Ze
stonden 2 km verder
dus waren er z.s.m. Hierna ging alles vrij snel maar het leek uren te duren. Ik
wist nog steeds niet wie de 2x kia waren… Ik moest het weten. De windmill stond
naast ons, kon er net niet overheen kijken. Klom op ’t voertuig. HACK! Hij
beweegt… Een godswonder. Wie is de 2e wia dan? H was er inmiddels
alweer met de volgende melding. Hij wilde weglopen maar ik riep hem terug: wie
zijn de kia’s? Hij keek mij strak aan en haalde adem. Tering….. hij is echt
druk bezig alles op een rijtje te zetten… Van Uhm… Kanker, wat? Nee nee dat kan
echt niet. En Schouwink… Nee Godver… Ik keek hem aan. H neem ff diep adem… je
bent goed bezig… Het hoger net was weer aan het vragen naar info. Ik vertelde
alles wat H mij doorgaf. En daarbij een ETA, medevac Medical evacuation. Dat wisten ze niet te vertellen. Windmill was daar
nog mee bezig… Ik kijk om mij heen, overal puin, drukte naast het windmill
voertuig. Mensen verderop die aan het reanimeren zijn. G (de Genie) die de
locatie aan het clearen is op IED’s (bermbommen), er gebeurt zoveel: 05 nog
steeds een 360° aan het innemen. Het was een grote geoliede machine.
Heli’s, ik hoor heli’s… De anderen wezen naar een apache.
Mooi dan is de medevac (medische evacuatie) er ook. Hij landde… Maakte contact
met H en voor je het wist waren de 2 gewonden al naar kamp Holland. Een kleine
opluchting. In de tussentijd ben ik met Ermelo (de ops) in discussie geweest.
Hoe worden de 2x kia opgehaald? Ook weer een gebrekkig antwoord. Op eigen
initiatief is de medevac terug gegaan. Er waren doeken over de doden heen
gelegd en werden op een brancard gelegd. De heli was er alweer. Zo snel…
klasse. Ik ben toen uit het voertuig gesprongen om de 2de dode in de
heli te laden. Die ploeg het zwaar. Wie was dat? Achteraf bleek dat de luit te
zijn geweest. Daar op locatie was dat mijn afscheid aan hem. Ik ging terug naar
het voertuig. Ik bedankte iedereen die ik aan het werk had gezien. Nog steeds
ongeloof maar de rust was er weer een beetje. Ik heb daar veel tranen om mij
heen gezien, gebroken mensen. Ik liep door naar de locatie van de IED. Alle PGU
lag al bij elkaar. Ook de minimi van Hack. Alleen de peppi spullen die er op
zaten, kapot. Het wapen helemaal onder de diesel en zand. Keek naar de krater. 3 m breed. 0,5-1m diep. Tering, dat had
niet anders kunnen zijn op die MB.
Mark, Roger en Dennis in hun MB ( Mercedes Benz
)
De andere 2 hebben echt geluk dat ze er nog zijn. Ik ben
weer naar mijn voertuig gelopen. Niemand wist nog hoe hij zich nuttig kon
maken. Ze zaten bij de bak. Stil, rokend, nadenkend en voor zich uit te staren.
Doe mij ook maar een peuk. Ja, nu heb ik er echt een nodig. Verder heb ik nog
een hele hoop gesprekken gehad met een aantal mensen. Met H, hoe het was met de
gewonden. Met G, heeft ook in Irak gezeten bij ons. Ik hem verteld dat ik blij
ben dat er mensen zijn die zijn vak doen, IED’s zoeken. Maar ook dat hij echt
een klotenbaan heeft nu ik dit heb gezien. Met de PTLSers (post traumatic life
support), en later nog met de second. Die zei: Barrie loop eens mee. Je hebt goed je werk gedaan. Daar ben ik
voor opgeleid, luit. Ik heb alleen mijn taak gedaan. Maar je hebt het wel goed
gedaan… Second, het is echt zwaar om dit soort dingen over het net te boeren
over je maten… Heb je je momentje al gehad. Nee, dat kan niet, mijn mannen
zitten daar. Je mag je laten gaan, Barrie. Weet u second, ik voelde tranen
opkomen. Dat toen ik u zo rustig over het net hoorde dat ik daar echt een hele
grote steun aan had… Hij draaide zijn hoofd weg. Hij heeft het ook moeilijk.
Weet je Barrie, ik heb het tot nu toe droog gehouden… Pakte mijn schouder vast
en zei: Hug. Die had ik echt ff nodig.
THERE IS A POINT IN YOUR LIFE
WHEN YOU REALIZE WHO MATTERS
WHO NEVER DID AND WHO ALWAYS WILL
Het
ging nog 2-2,5 uur duren voordat de QRF (quick reaction force) er was. Ik
besefte het niet eens toen ze aankwamen tot ik Mike zag lopen. Hij liep tussen
de stukken van het wrak door. Hij zag mij ook. Bij elkaar zag ik dat hij het
ook moeilijk had. De luit, ook zijn maat. We omarmden elkaar. En zo volgde er
nog een paar. De QRF heeft uiteindelijk de locatie overgenomen en is een dag
later terug gereden. Je neemt wel waar maar alles is in een roes voorbijgegaan.
Op de base is het recuperatietraject dan begonnen. Veel praatjes, veel rust. En
een hele grote leegte van binnen….
Tot zover...