één harde klap en de wereld stond voor een seconde stil om
vervolgens te veranderen in een chaos van voertuigonderdelen, munitie en
uitrusting……
Life Verslag van Patrick Kaslander
In de vroege morgen van vrijdag 18 april verplaatst SUA
2.4 zich door de dasht, west van de East-bank in de Deh Rashan, Uruzgan, circa
12 kilometer Noord-West van Tarin Kowt. Na een actie van 4 aaneengesloten dagen in de green, waarbij
verschillende quala’s werden gesearched en er een verscheidenheid aan wapentuig
en drugs in beslag werd genomen. Al met al een geslaagde actie. De stemming zat er goed in bij de mannen en op
donderdagavond in de RON hing er een goede sfeer.
Gezellig en voldaan kroop een ieder in zijn slaapzak en de wacht hield, samen
met de patrouille, de omgeving in de gaten. Er werden gedurende de nacht geen
activiteiten van de OMF waargenomen. Een goed teken
want dat hield in dat we rustig konden slapen.
Op een gegeven moment bedacht ik me dat E tegen mij had gezegd dat ik een PRR mee zou krijgen om zo, in geval van nood, direct met hem in contact te staan en meteen zaken te kunnen doen. Ik had die ochtend geen PRR van hem gekregen en had dus alleen contact met hem op het pelotonsnet via de voertuigradio. Het moment van deze gedachte staat me nog precies bij. Het was net voordat we een bultje opreden.
Op het moment dat we boven aan de bult waren hoorde ik een doffe klap en zag ik een stofwolk. Uit de stofwolk zag ik een deel van een MB ( Mercedes Benz ) komen en door de lucht zag ik een tweetal personen vliegen. Niet beseffende dat dit de bestuurder en bijrijder waren van het voertuig. Over de radio klonk vrijwel meteen: “IED, IED, IED !!!”. Iedereen hield halt en dook onder pantser voor zover dat kon.
Daarna was het even stil. Een seconde daarna klonk er een kanonnade van scheldwoorden en gevloek over de radio. De chaos was compleet. Het R voertuig was op een IED gereden en er moest snel tot actie worden overgegaan. De G begon meteen met searchen van de locatie van het voertuig zodat wij “ veilig “konden werken. Daarna begon hij meteen met het searchen van de HLS die de windmill al had uitgezet. Over de radio klonk:
" HOTEL !, bijtrekken !! “.
Hotel dat is een
callsign. Dus gas op de zuigers en een paar meter naar voren om bij te
trekken. Tijdens de zeer korte verplaatsing ben ik alvast mijn handschoenen aan
gaan trekken en heb ik onze tassen klaargezet. Toen ons voertuig stil stond ben
ik naar buiten gesprongen en heb onze uitrusting meegenomen. Meteen op weg naar
de slachtoffers en starten met de triage. Al heel snel was duidelijk dat ze
allebei een prio
hadden. Ze moesten zo snel mogelijk weg naar het
hospitaal op de base in Tarin Kowt om daar verder behandeld te
worden. Op het eerste gezicht was duidelijk waar te nemen dat
één
persoon zijn beide onderbenen gebroken had. Deze lagen in zwaar
afwijkende
stand onder zijn lichaam. Daarnaast had hij een grote open wond aan
zijn
rechter arm en was zijn linker oog erg dik. Zijn ademhaling was in
eerste
instantie slecht en dat probleem hebben we meteen opgelost. Na snel
onderzoek
bleek ook zijn knieschijf van zijn rechterbeen niet meer aanwezig te
zijn en
stak er een groot stuk bot uit de plek waar eens zijn knie had
gezeten. De andere lag in een rare positie op zijn zij en klaagde
over pijn in de rug. Bij onderzoek van de rug bleek er een grote bult
te zitten
op zijn rug ter hoogte van de wervelkolom. Ook had hij last van
zijn kaak. Ik heb gedacht aan een
bekkenfractuur omdat hij daar ook pijn aan gaf, maar na uitgebreid
onderzoek
bleek dat niet zo te zijn. Het zat hem puur in de rug. Na deze twee zwaargewonde personen te hebben bekeken ben ik
naar de andere twee personen toe gerend. Zij waren uit het voertuig geblazen en
lagen ongeveer 60 meter verderop. Dat was al geen goed teken… Bij de eerste
persoon aangekomen waren er al andere mensen bezig om hem te reanimeren. Ik heb
snel mijn controles gedaan en ben weer verder gegaan. Geen van de waardes was
nog enigszins verenigbaar met enige vorm van leven. Met andere woorden, deze persoon was al overleden. Ook de
tweede persoon die uit het voertuig geslingerd was heb ik gecontroleerd, maar
ook hij gaf geen enkel teken van leven meer. Hoofd leeg maken, emoties aan de
kant en snel terug naar het E1 voertuig. Daar gaf ik door dat er vier slachtoffers waren. Ik zag dat
degene aan wie ik dit doorgaf opschreef dat er vier WIA ( Wounded in Action )
waren. Voorzichtig heb ik hem verbeterd en gezegd dat er twee WIA en twee KIA (
Killed in Action ) waren. Zijn gezicht keek op van het papier en zijn blik
bereikte de mijne. Ik zag ongeloof in zijn ogen en langzaam verdween de kleur
uit zijn gezicht.
Op zo’n moment besef je dat dit geen spelletje meer is en dat
dit de keiharde wereld van oorlog is.
Snel ben ik weer naar de twee zwaargewonden gegaan waar
inmiddels al een aantal mensen bezig waren om de personen te behandelen. Mijn
twee PTLSérs, Lars en Wieger waren elk bij een slachtoffer aan
het werk. Snel weer controles gedaan en aanwijzingen gegeven over hoe ze te
behandelen. Met een schreeuw bereikte ik E1 die aan de radio was en ik vroeg
hem hoe lang het nog duurde voordat de helikopter bij ons aanwezig zou zijn.
“Ik heb een MIST nodig, anders komt ie niet ! “, was zijn reactie. In
een flits stond ik op en bereikte E1, “ Noteer….! “. Ik riep mijn gegevens naar
hem en hij noteerde ze op een stuk papier. Vervolgens werd de MIST doorgegeven
en kon de helikopter opstijgen en naar ons toekomen.
Vol emoties terug naar de twee zwaargewonde slachtoffers. Daar aangekomen ben ik begonnen met het toedienen van pijnmedicatie om zodoende de onderbenen onder tractie te re-positioneren. De tourniquet nog een slagje aandraaien en ook nog even snel een tweede infuuszak klaargemaakt en aangehangen. De wonden waren zo goed als allemaal verbonden en het slachtoffer moest nu alleen nog op de draagbaar om naar de helikopter gebracht te kunnen worden. Het andere slachtoffer heb ik ook pijnmedicatie gegeven en hebben we op de wervelplank gelegd zodat zijn rug gefixeerd was. Op het moment dat we begonnen met het op de wervelplank leggen van het slachtoffer, zag en hoorde ik de helikopter aankomen. " Gereed maken voor vertrek ! “. Na aangegeven te hebben welke patiënt als eerste de helikopter in moest zijn we naar de helikopter toe gelopen. De flight-nurse kwam al op mij af lopen voor de overdracht van de patiënten. Alles natuurlijk in het Engels. Nadat de beide draagbaren in de helikopter lagen ben ik weer naar de andere twee slachtoffers gerend. In eerste insatntie wilde ik ze netjes in een body-bag afleveren. Echter….de helikopter zou met 10 minuten al weer terug zijn. Dat ging ik qua tijd dus niet redden. Ik heb er toen voor gekozen om ze op een draagbaar te leggen en ze af te dekken met een alu-deken. Toen ik daar mee klaar was kwam de helikopter er al weer aan. Wederom naar de helikopter gelopen en de twee laatste slachtoffers ingeladen.
Ook zij werden naar TK hospital overgebracht. Ik heb gewacht tot iedereen weg was bij de helikopter en heb toen afscheid genomen van de twee gesneuvelde collega’s. Na weggelopen te zijn van de helikopter heb ik me omgedraaid en zag de helikopter opstijgen.
Op het moment dat hij het luchtruim
koos ben ik in de houding gesprongen en heb de eregroet gebracht. Toen de
helikopter uit zicht was ben ik naar ons voertuig gelopen en heb mijn
uitrusting af gegooid. Ik was compleet leeg en de emoties namen langzaam de
overhand. Niet allen bij mij, maar bij iedereen van de SUA. Na een
moment van bezinning heb ik alle CLSérs en PTLSérs bij elkaar
geroepen en bij mij achter de bak gezet.
Ik heb daar een hele korte debriefing gehouden waarin ik heb
aangegeven dat ze fantastisch werk geleverd hebben en dat het bataljon trots
mag zijn op zulke genezerikken.
Het laatste stukje door Tarin Kowt en daar zag ik de base, even rustig als altijd, net of er niets gebeurd was. Maar schijn bedriegt, ook op de base was inmiddels duidelijk geworden wat wij allemaal hadden meegemaakt en hoe de slachtoffers er aan toe waren, dus van rust was er op de base zelf geen sprake. Na de wapens te hebben ontladen zijn we met de hele SUA naar de voertuigplaats gereden. Terwijl wij ons over de base verplaatsten zag je iedereen naar ons kijken met een blik van: “ Dat zijn die lui van die IED, met die 2 zwaargewonden en die 2 gesneuvelden “. Op de voertuigplaats stond er al een heel comité om ons op te vangen. Toen we eenmaal de voertuigen neergezet hadden was het “einde spichtig zijn “ en kwamen de emoties los. Iedereen viel bij elkaar in de armen.
Ik voelde een traan over mijn wang rollen. Toen de OPC van het peloton
naar me toe kwam en me een hand
schudde kwam alles eruit. Het was niet meer
slechts een traan die over mijn wang rolde maar een grote stroom.
Er was mogelijkheid om naar huis te bellen en ’s avonds was
het afscheid van de twee gesneuvelde collega’s. Ook ben ik nog even bij één van
de gewonde jongens geweest. Hij lag op de IC en was aangesloten aan allemaal
kabels en slangetjes. Aansluitend ben ik met de chirurg, de hoofdverpleegkundige
en een AMA arts bij elkaar gaan zitten om de hele dag nog eens
te evalueren. Niet leuk, maar wel erg goed.
Dennis van Uhm
Mark Schouwink
23-07-1984 -
18-04-2008
03-05-1985 - 18-04-2008
Er werd mij ’s avonds door de OPC van het peloton gevraagd
of ik in de draagploeg wilde om zo de twee gesneuvelde collega’s te laatste eer
te bewijzen. Na de herdenkingsdienst, die zondag zou plaatsvinden, zouden wij
dan de kisten met de lichamen het vliegtuig in dragen, waarna ze naar Nederland
gevlogen zouden worden, terug naar huis……Pas rond
Op naar een volgende dag. Een dag die in het teken stond van het voorbereiden van de herdenkingsceremonie. Een lange dag, een hele lange dag………
Na opgestegen te zijn
draaide het vliegtuig en kwam op geringe hoogte over ons heen vliegen, een
laatste groet en kippenvel overmande mijn lichaam. Er viel een enorme last van mijn schouders. Eindelijk kon ik
gaan beginnen met het nemen van de in mij ogen welverdiende rust. Beginnen met het in alle rust verwerken van de afgelopen
dagen. Dat verwerken was al wel begonnen, maar nu moest en hoefde ik niets meer
te doen. Dus had ik echt rust. Ik ben naar mijn fab gegaan en lekker op bed gaan liggen
waar ik al vrij snel in slaap viel.
Nu ik dit verhaal schrijf is het dinsdagavond
We zijn vandaag weer begonnen met het wederom gereed maken van ons voertuig voor de volgende actie….
Die ene harde klap, op vrijdag
Dennis en Mark, rust in vrede.